World Whisky Day - igyál egyet a világgal

tc-img.jpg

A World Whisky Dayt Blair Bowman alapította 2012-ben, amikor a University of Aberdeenen tanult.

A világ együtt koccintott a skót nemzeti itallal szombaton és mindez egy skót diáknak köszönhető. Az edinburghi diáksrác által 2012-ben megálmodott World Whisky Dayt - amit később hatszámjegyű fontért értékesített a Hot Rum Cow magazinnak - ma már számos esemény övezi világszerte. Blair Bowmannek (26) az aberdeeni egyetemi évei alatt született meg az ötlet és a domain nevet is akkor vásárolta.

"Csak egy kísérlet volt, mert kíváncsi voltam, hogy tudok-e egy népszerű topicot indítani Twitteren. Megcsináltam" - mondta - "mára már egy világszerte ismert esemény lett belőle. Az emberek meglepődnek, amikor rájönnek, hogy még csak ötödik éve tart."

Bowman elismeri, hogy mielőtt a diáktársaival egy kis közösséget hoztak létre, keveset tudott a whiskyről. "Apámnak mindig volt otthon egy üveg Highland Park, mert Orkneyban éltek rokonaink. Meg még arra is emlékszem, hogy a barátaimmal Laphroaigot ittunk az Inverleith Parkban, mielőtt egyetemre mentem. De tényleg semmit nem tudtam róla, és amikor a diáktársaimmal megalakítottuk ezt a kis egyesületet én lettem a titkár és az volt a feladatom, hogy ingyen whiskyre vadásszak. Naívan felhívogattam lepárlókat, akik eleinte azt hitték, hogy ingyen piát akarunk. De nem ez volt a helyzet.

Tanulni akartunk róla.

Amikor Bowman elindította a World Whisky Dayt, eleinte a whiskykedvelők ellenállásába ütközött. "A kezdetek kezdetén én voltam a senkiházi jöttment. Talán attól féltek, hogy ez a 21 éves srác, aki kitalálta a World Whisky Dayt, majd helytelen dolgokat fog állítani vagy nem a megfelelő üzenetet továbbítja. Emlékszem, a Scotch Whisky Association egy meetingre is behívott, ahol majdnem hogy felülvizsgálták, hogy nem teszek-e bármi olyat, ami a skót whisky reputációját esetleg rombolná. A nagy öregek egy kicsit aggódtak miatta, én mégis sikeresebbé tettem, mint ahogy ők el tudták volna képzelni."

A május harmadik szombatján tartott World Whisky Dayt már megukévá tették az elhivatott whiskykedvelők és jót tett az iparnak is Skóciában.

A tengerentúli skót whisky eladásokból befolyó vám 2,4%-ot esett az elmúlt évben (3,86 milliárd font), a whisky export mennyisége pedig 2,8%-ot (1,16 milliárd palack).

Graeme Littlejohn, a Scotch Whisky Association szóvívője optimistán nyilatkozott: "Az elmúlt évben közel 4 milliárd font volt az export értéke több, mint 200 piacra, ez kb. másodpercenként 34 palack. A World Whisky Day alkalmával azokat az embereket, termékeket ünnepeljük, akik és amik egy globális ikonná tették a skót whiskyt. Fogyasszák akár kólával Spanyolországban, vagy hideg zöld teával Kínában, mindenki egyetért, hogy a skót whisky a legmagasabb minőséget képviseli."[...]

Forrás: Glasgow Evening Times